Realfag

Realfag er et satsningsområde i Eventyrhagen. Vi jobber med tema både i faste realfagsgrupper, samtidig som vi ønsker at dette skal bli en naturlig del av barnehagedagen. I realfagsarbeidet er ett av målene våre at barn skal få kjennskap til hva nature har å by på og dens mangfold. Barn er født nysgjerrige og det er vår oppgave som voksne i barnehagen å engasjere oss i det barnet er opptatt av. Vi må jobbe på en slik måte at barna i barnehagen får utviklet sin nysgjerrighet og utforskertrang.

Matematikk og naturfag er en naturlig del av barns hverdag. Både den konkrete kunnskapen knyttet til geometriske mønster, former, telling og biologi og den mer abstrakte kunnskapen knyttet til undring og nysgjerrighet. Det som vi voksne gjerne tar for gitt, det undersøker barn mer eller mindre systematisk.

I barnehagen er matematikk en lek. Når barn bygger med klosser, sorter, teller eller lager mønster så jobber de ubevisst med matematikk. De jobber med begrepene og forståelsen innenfor geometri, tallforståelse og symmetri. Barnehagen er en god arena for å eksperimentere med fysikk og kjemi, vi tar utgangspunkt i barns nysgjerrighet og interesser og det som fenger barnet. Sammen med barna lager vi vulkaner i sandkassen, jobber med flyte- og synkeeksperimenter for å neven noe. Vi jobber med at barna skal kunne lære seg å iaktta, undre seg og eksperimentere.