Sosial kompetanse

Barnehagen skal bidra til at barna får mulighet til å tilegne seg sosiale ferdigheter og kunnskaper i stigende grad frem mot skolestart. I hverdagen må vi ha fokus på barns sosiale ferdigheter og bruke aktivt de situasjonene som oppstår. barna skal lære å samarbeide, lytte, trøste, inngå kompromisser og dele. Vi setter av tid til samtaler om vennskap, følelser og hvordan vi kan løse konflikter. De voksne i Eventyrhagen skal være gode rollemodeller for barna. De skal anerkjenne barnas følelser, og vise glede ved samvær og lek med barna i barnehagen.

Barna i barnehagen tilegner seg sosiale ferdigheter gjennom lek, samarbeid og hverdagsaktiviteter. I leken skal vi voksne være tilgjengelige for å støtte i konflikter, tolke situasjoner og bidra til forståelse barna imellom. Vi skal fokusere på vennskap og samarbeid mellom barna.

For å få dette til så jobber vi etter "De utrolige årene". Et verktøy for systematisk arbeid for enkeltbarn og generelt i barnegruppa. Målet er en forebyggende og positiv innvirkning på hele barnegruppa med tanke på sosial utvikling, danning og ferdighetsmestring. Personalet skal bli mer bevisst på å fokusere på de positive sidene hos barnet i stede for å la negativ adferd få overskygge hverdagen. De eldste i barnehagen går også på Dinosaurskolen to ganger i uken, hvor vi bl.a jobber for å styrke barnas emosjonelle og sosiale kompetanse.

Vi bruker også pedagogiske materiell rettet mot å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. Målet er at de skal få hjelp til å utvikle gode holdninger til seg selv og andre. Vi jobber mye med vennskap gjennom hele året. Noe av det viktigste for barna er at de opplever å ha en eller flere venner. Dette er nøkkelen til mange sosiale ferdigheter. Samtidig så må vi også jobbe for å unngå mobbing og utestenging. Alle barnehager er pålagt å jobbe med å forebygge mobbing. I Eventyrhagen har vi jevnlige samtaler med barna og fokus på å bygge vennskap.