Skoleforberedende aktiviteter

Siste året i barnehagen har vi et eget opplegg for 5 - åringene. To dager i uken fra 12 - 14 deltar barna på Dinosaurskolen. Målet med Dinosaurskolen er å styrke barnets emosjonelle og sosiale kompetanse. Barna skal få oppleve mestringsfølelse og vi jobber for å styrke barnets selvbilde. På Dinosaurskolen har vi tradisjonelle skoleforberedende aktiviteter, og vi øver på å vente på tur og rekke opp hånda når vi vil si noe. Barna jobber i grupper og får ofte problemløsningsoppgaver de må løse. De skal f.eks gjenkjenne ting, og komme med forslag til hvordan et problem eller en konflikt kan løses. De får også øve på å ta andre barns perspektiv. Hvert år avslutter vi Dinosaurskolen med overnatting i barnehagen og tur til Røver.

Karmøy kommune har utarbeidet retningslinjer for hvordan overgangen mellom barnehage og skole skal være. Kommunen ønsker at barna som skal begynne på skolen skal få besøke skolen sin, og dersom det er klart, også treffe læreren. De enkelte skolene har egne opplegg for sine besøksdager.