Pedagogisk grunnsyn

I et pedagogisk grunnsyn ligger det verdier og holdninger som danner grunnlaget for det vi foretar oss i barnehagen. Grunnsynet bygger på lover og forskrifter som til enhver tid er gjeldende for barnehagene.

Eventyrhagen har et grunnsyn som bygger på en tanke om at barnet i seg selv er unikt. Det har sin særegenhet, sine iboende evner og er et lite menneske som blir påvirket av omgivelsene og personene rundt seg. I barnehagen skal barnet først og fremst oppleve trygghet og omsog, og at lek og læring preger hverdagen.

Vi skal møte barna våre med nærhet og varme, og vi som arbeider i barnehagen skal kunne vise evne til innlevelse i hvert enkelt barn. Som voksne i barnehagen skal vi også være åpne og mottakelige for barnet, og se barnets behov og ønsker.

Vi skal også møte barna med repsekt og forståelse, og få dem til å føle seg ønsket og verdifulle. Samtidig skal vi hjelpe og støtte barnet, og gi anerkjennelse og bekreftelse når barnet har behov for det. Vi skal være trygge voksne som setter grenser og veileder barna.

For barn som oppholder seg i barnehagen mange timer i uken, vil opplevelsene, og den kunnskapen de tilegner seg, være med på å prege deres barndom. Vi i barnehagen vil gjøre vårt ytterste for at alle opplevelsene blir best mulig for barnet. Vi jobber for at alle barna skal kunne utvilkle et positivt selvbilde, og ha tro på seg selv. Vi skal være en best mulig støttespiller til hjemmet i omsorgs- og oppdrageransvaret. I barnehagen skal barna få oppleve glede og mestring, slik at de er rustet for å møte morgendagens krav og forventninger.